Zelené přední brzdové světlo
Na silnicích Trenčínského samosprávného kraje začala od čtvrtka testovat přední brzdová světla na motorových vozidlech. „Zelené přední brzdové světlo není barevný doplněk, ale nový bezpečnostní prvek na automobilu. Společnost vyvíjí technologii, díky které chodci na přechodech pro chodce zjistí, zda auto zpomaluje a zda může bezpečně přejet přes silnici,“ informovala o tom mluvčí společnosti Lunaco Inovations Paula Ďuranová. Zároveň dodala, že je přední brzdové světlo důležité i pro řidiče, kteří jej vidí ve zpětném zrcátku.
„Může to přinést záchranu lidských životů a těžce zraněných na cestách,“ podotýká jednatel společnosti Lunaco Inovations, Ľubomír Marjak.
Přední brzdové světlo bude napojeno na zadní červené brzdové světlo. Fungovat by mělo tak, že v momentě, kdy řidič začne brzdit, výstražné zadní červené světlo uvědomí další účastníky silničního provozu. Přímá propojenost zadních světel s předními brzdovými světly, způsobí to, že oba světelné signály jsou vyslány zároveň.
Probíhající testování
Inovace by se měla testovat na taxících, autobusech, donáškových a jiných vozidlech. Zároveň bude sledován i průzkum veřejného mínění mezi dalšími účastníky silničního provozu (řidiči, chodci a cyklisté). Na Slovensku je projekt realizován pod hlavičkou Žilinské univerzity za podpory Trenčínského samosprávného kraje a míst Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina.
Přední brzdová světla se budou testovat po dobu devíti měsíců na přibližně 3 000 motorových vozidlech. Můžete se s nimi setkat zejména v Trenčínském samosprávném kraji a výše zmíněných městech, ale například iv Bratislavě či v Německu. V případě pozitivních výsledků s testování, by se měla přední brzdová světla zavést do praxe u nás a později i v celé Evropské unii.
K testování se vyjádřil Bernard Kirschbaum, ředitel Bonnského institutu pro právo a dopravní psychologii: „Počet těžce zraněných je ještě pětkrát větší. I jeden zraněný je příliš mnoho, a proto je nutné využít všech možných prostředků ke zlepšení bezpečnosti,“
Efektivita řešení
Novinka vzbudila na slovenských sociálních sítích podporu ale i vlnu nespokojenosti. Nové řešení je zajímavé, těžko momentálně pověď či i efektivní a účinné. Vše ukáže probíhající testování.
Podle webu Automagazín, by novinka měla pomoci jedině chodcům, i to jen minimálně. Řidičům v kolonách přední brzdová světla až tak nepomohou. V případě, že řidič za vámi z jakéhokoli důvodu nedokáže dobrzdit, vám nezbývá nic jiného než se připravit na náraz. Zároveň je třeba podotknout, že v případě nefunkčnosti brzd, například když nemáte kapalinu, brzdová světla svítí stejně. Chodec tak může být uveden v omyl a dojde ke střetu.
Zajímavé bude sledovat i to, jak v případě zavedení novinky v Evropské unii zareagují automobilky. Půjde tak o nový designový prvek, který se jim nemusí líbit. Zelené brzdové světlo by mělo být umístěno pod EVČ, kde na druhé straně nepůsobí příliš rušivě.
Uvidíme jak dopadne testování tohoto na realizaci jednoduchého řešení. Bylo by každopádně zajímavé, kdyby se tato slovenská inovace dostala do celé Evropy. My to určitě budeme sledovat. A co si vy myslíte o předním brzdovém světle? Zanechte nám svůj názor v komentářích na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024